Plusklas

Bij Coderminds werken we samen met een psychologe, Chris Muller, MSc. Chris is co-founder samen met Coderminds van de plusklas programmeren. Ze geeft trainingen aan ouders en professionals, geeft hen 1-op-1 therapie en coaching en ze is docent en oprichter van de Aware Parenting Academy en de Nederlandse afdeling awareparenting.nl. Chris begeleidt de docenten o.a. in trainingen en support hen om liefdevol met uitdagingen met de kinderen om te gaan en te kijken naar wat kinderen eigenlijk met hun gedrag willen vertellen. Voor meer informatie over Chris kun je hier kijken.

Chris leerde zelf, net als de kinderen bij Coderminds, al jong als 9-jarige programmeren, in de jaren ’80 met haar vader op een laptop met een zwart-wit scherm. Ze werkte later een aantal jaren in de IT. Dus het was niet zo gek dat haar HB zoon ook dol bleek te zijn op programmeren! Het enige probleem.. op een gegeven moment kon hij niet meer verder. Er was niks voor zijn leeftijd. Dus richtte zij samen met Coderminds met veel liefde de plusklas programmeren op.

 

Waarom doen we dit?

Veel (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen worstelen op school. Ze krijgen onvoldoende uitdaging. Sommige kinderen gaan te snel voor school om bij te houden, anderen gaan onderpresteren en halen lage cijfers. Sommige kinderen raken depressief en zijn continu ziek, anderen vallen uiteindelijk uit op school. Sommigen vinden hun draai in het thuisonderwijs of online onderwijs. Sommige van deze kinderen krijgen flexi-scholing en gaan part-time naar school.

Kortom, wij zien dat er een grote behoefte onder kinderen leeft om gezien en gevoed te worden in hun talenten. Sommigen gedijen goed in een schoolse setting maar veel van deze kinderen leren het beste wanneer ze autonoom, zelfsturend kunnen leren. Op school is daar niet altijd de ruimte of know-how voor.

Sommige scholen hebben voor deze kinderen “plusklassen” of ze sturen kinderen naar een externe plusklas, maar niet elke school kan dit bieden en dus bieden wat een kind nodig heeft. Daarnaast zijn deze plusklassen vaak algemeen en niet gericht op de interesse van het kind, zoals een passie voor programmeren en robotica. De zoon van onze psychologe Chris is zo’n kind. Daarom hebben wij voor hem en andere kinderen zoals hij met een passie voor programmeren, de plusklas programmeren opgericht.

Wij vinden het namelijk het allerbelangrijkste dat kinderen plezier hebben in leren en dat ieder kind hier toe de kans krijgt, dus ook de kinderen die dat niet of onvoldoende op school kunnen vinden. In deze plusklassen bieden we daarom onze leerlingen een extra uitdaging op hun eigen niveau en tempo, met peers, in hun passie van programmeren en robotica.

Doordat ze samen zijn met gelijkgestemden, leren ze hier van en met elkaar. Veel van deze kinderen hebben een enorme drive om te leren, zijn zelfsturend in hun leren en zijn sterk intrinsiek gemotiveerd om zich te ontwikkelen, als ze in hun interesse gebied bezig zijn. Ze hebben bovendien een groot vermogen om zich te concentreren als ze met iets bezig zijn waar hun interesse ligt.

De plusklassen zijn daarom speciaal ingericht op deze eigenschappen. De setting biedt een vruchtbare bodem voor deze kinderen om allerlei nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en hun geluk en zelfvertrouwen te vergroten. Zo kunnen de kinderen niet alleen met plezier leren over deze onderwerpen, maar ook leren ze dat leren überhaupt met plezier kan!

Deze lessen bieden aan (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen die graag zelfsturend en autonoom leren, niet alleen de uitdaging die zij zoeken, het sluit tevens aan bij hun interesses, hun intrinsieke motivatie en drive om te leren.

mETHODE

Het unieke van deze kleine plusklassen zijn de combinatie van het zelfsturende karakter, de doelgroep en het onderwerp (programmeren en robotica). Er zijn weliswaar stapsgewijze lessen in programmeren te volgen zoals tijdens de vakantie-kampen van Coderminds of tijdens de wekelijkse na-schoolse lessen, maar deze plusklassen zijn voor (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafde kinderen die behoefte hebben aan meer diepgang en om autonoom en met gelijkgestemden aan de slag te gaan.

  • de omgeving is afgestemd op de kenmerken van deze kinderen (zelfsturend, autonoom, zorgzaamheid, hoge moraal, snel, intens voelen/ beleven/ denken, hoog-sensitiviteit, enz.)
  • er is ruimte voor het ontwikkelen van de kwaliteit van het anders denkend /voelend vermogen: zoals diepgaand denken, top-down leren, lateraal denken, complex denken, creatief denken, zelfsturend leren, hoge autonomie, beeldend denken, enz.

Jong en oud gaat door elkaar. Samen leren we van elkaar. Sommige jongeren weten meer dan de ouderen en vaak genoeg meer dan de docent. Wat de groep bindt is de passie voor programmeren en robotica en dezelfde manier van leren en de wereld ervaren.

Het programmeren gebeurt op basis van het idee van ‘zelfsturend leren’ en stimuleert leerlingen in hun zelfstandigheid en onderzoekend vermogen, onder begeleiding van een bevlogen coach (een coachende docent), die kijkt waar bij elk kind de behoeften liggen. De coach staat onder begeleiding van onze psycholoog Chris en heeft een kort lijntje met haar.

De voordelen voor kinderen

  • jezelf kunnen zijn & gezien worden
  • jezelf op een passend uitdagend niveau kunnen ontwikkelen
  • gelijkgestemden met dezelfde passie; vriendschap, verbinding, geluk en welzijn
  • je kunnen spiegelen aan gelijken in je cognitieve, sociale en emotionele ontwikkeling zorgt voor een realistisch en positief zelfbeeld
  • het gevoel dat er een plek op deze wereld voor jou is, om je talenten verder te kunnen ontwikkelen
  • ruimte voor je hoge mate van autonomie: eigen vragen mogen stellen, eigen leerdoelen mogen opstellen, eigen afwegingen mogen maken, eigen projecten, eigen oordelen vellen, eigen keuzes maken, (zelf)onderzoek enzovoorts.
  • eindelijk de uitdagingen waar je naar hunkert
  • begeleid door een leuke jongvolwassene die jou ziet
  • leren met plezier en bezig zijn met je passie
  • dit alles draagt bij aan je zelfvertrouwen en het gevoel welkom te zijn in deze wereld

DE LEERLINGEN ONTWIKKELEN:

  • Hun executieve vaardigheden:
    • Reactie-inhibitie; Na denken voor je iets doet.
    • Werkgeheugen; Informatie in het geheugen vasthouden tijdens de uitvoering van complexe taken.
    • Concentratie vermogen
    • Taakinitiatie; Met projecten te beginnen
    • Plannen, ontwerpen en vooruit denken; Een plan bedenken om een doel te bereiken.
    • Prioriteren; Beslissingen nemen over wat belangrijk is.
    • Organisatie; dingen volgens een bepaald systeem arrangeren / ordenen.
    • Timemanagement; in schatten hoeveel tijd je hebt, hoe je die kunt indelen.
    • Doelgericht doorzettingsvermogen; een doel formuleren en realiseren.
    • Flexibiliteit; aanpassing aan veranderende omstandigheden.
    • Metacognitie; een stapje terug doen om jezelf en de situatie te overzien om een probleem aan te pakken; zelfmonitoring en zelfevaluatie.
  • Met tegenslagen omgaan & geduld; je moet echt de tijd en energie nemen om problemen in je code op te lossen
  • Oog voor detail; soms maakt een punt het verschil of je code werkt
  • Intrinsieke motivatie (versterken)
  • Ontwikkeling van praktisch denkvermogen
  • Oplossingsvermogen & implementatie van oplossingen
  • Hypothesen maken en testen
  • Kritisch denken om (codeer)problemen op te kunnen lossen
  • Ontwikkeling van hun analytisch denkvermogen
  • Concreet vorm geven aan hun excitabilities en intensiteit in projecten
  • Uiting geven aan hun hogere denkvermogens
  • en contact hier in maken met gelijkgestemden
  • Creatief en innovatief zijn
  • Experimenteren en fouten durven maken
  • Zelfstandigheid
  • Verantwoordelijkheid (ze bouwen aan hun eigen project)
  • Nieuwsgierigheid om te leren & nieuwe dingen te onderzoeken
  • Communiceren en evalueren van hun uitdagingen, behoeften en successen
  • Sociale vaardigheden dankzij de gelijkgestemden (die rechtvaardigheid bijvoorbeeld ook belangrijk vinden)
  • Taal (Engels, Nederlands, verhaal opbouw, grammatica, structuur)
  • Wiskunde (coderen is ook wiskunde)
  • Belang van betekenisvolle context & toepassen van deze ‘vakken’
  • Vriendschappen waar ze zich aan kunnen spiegelen, mee kunnen lachen en door laten inspireren
  • Een positieve levenshouding door de succeservaringen op verschillende vlakken
  • Lekkerder in hun vel zitten (blijer, rustiger, beter slapen, eten)
  • Zelfvertrouwen; ‘ik doe er toe, ik kan iets bijdragen en ik ben ok zoals ik ben’

Programma

Hoogbegaafde kinderen kunnen vaak goed voor langere tijd in hyperconcentratie en in flow werken en dat respecteren we. Wij vinden tegelijkertijd beweging en gezondheid ook belangrijk en daarom is de plusklas in principe (rekening houdend met de flow), gebaseerd op blokken van ca. 45 min met tussendoor 15 min tijd om even te bewegen, te dansen, te spelen.

Alles doen we met flexibiliteit, met ruimte voor de eigen autonomie en kijkend naar de behoeften van iedere leerling. Plezier in het leren en een prettige omgeving staan bij ons voorop, want dat is de voedingsbodem voor ontwikkeling!

Ons programma ziet er als volgt ongeveer uit:

• 09:30-10:00 Inloop; de kinderen gaan zelf aan de slag met hun projecten
• 10:00-10:45 Groepsstart; interessante informatie, feiten & discussie
• 10:45-11:00 Bewegen / fruit
• 11:00-11:45 Werken aan jouw project; kiezen wat jij vandaag wil leren en doen
• 11:45-12:45 Lunch & buitenspelen
• 12:45-13:30 Werken aan het project; kiezen wat jij vandaag wil leren en doen
• 13.30-13.45 Bewegen/ drankje
• 13:45-14:30 Project voor vandaag afronden & evaluatie op jouw dag
• 14:30-14:45 Ophalen

    Voor wie?

    • Kinderen die van programmeren houden
    • Kinderen die al kunnen programmeren en zich willen zich verdiepen
    • Kinderen die (vermoedelijk) (uitzonderlijk) hoogbegaafd zijn
    • Kinderen die houden van zelfsturend leren
    • Kinderen die zich voor langere tijd willen en kunnen concentreren
    • Kinderen die naar school gaan, parttime gaan of niet naar school gaan
    • Leeftijd ca. 9-14 jaar

    Locatie

     

    • Amsterdam Oost (Oosterpark)
    • Amstelveen
    • Den Haag

    Prijzen

    Elke week kost 60 euro. Inschrijvingen worden per periode geaccepteerd. Als u zich voor 2 periodes tegelijk inschrijft, krijgt u een korting. Bijvoorbeeld:

    • € 359 voor 1 periode, van de zomer tot de herfstvakantie (voor 6 weken).
    • € 765 voor 2 periodes, van de zomer tot de kerstvakantie (voor 15 weken), met 15% korting.

    Aanmelding:

    Deze plusklas vraagt onder andere van kinderen dat ze houden van autonoom, zelfsturend leren. Om uw kind in aanmerking te laten komen voor de plusklas programmeren en robotica, willen we graag iets meer te weten komen over zijn/haar achtergrond en persoonlijkheid. De informatie is alleen bestemd voor Chris, onze psychologe en Munise van de administratie verwerkt het. Chris belt u naar aanleiding van het formulier op om even door te nemen en af te stemmen. Voel u vrij om in te vullen wat u wilt. Na dit gesprek kan er een proefles gevolgd worden om te kijken of het past.

    De vragen voor u:

    Plusklas Intake Formulier

    Open chat
    1
    Support
    Hallo daar👋
    Hoe kan ik u helpen?
    -------------
    Hello there👋
    How can I help you?